יבלת ברגל – כל מה שרציתם לדעת

בריאות הגוף היא תחום רחב, בו כל איבר משחק תפקיד חשוב בשמירה על התפקוד התקין והרווחה הכללית. אחת הבעיות הנפוצות שמשפיעות על העור ועלולות להשפיע גם על הביטחון העצמי היא יבלת אשר עשויה להופיע בכל מקום בגוף האדם; החל מהידיים, הפנים, כפות הרגליים ועד יבלת באצבע הקטנה של הרגל.  מאמר זה יתמקד בהגדרה ובדרכי הטיפול בסוגי יבלות שונים.

 

יבלת – סוגים ודרכי טיפול

יבלת היא גידול עור אשר עשוי להופיע בכל מקום בגוף, אך שכיח במיוחד על הפנים, הידיים והרגליים. היבלות יכולות להיות בצורות וגדלים שונים. יבלות יכולות להתפשט מאדם לאדם במגע ישיר או עם חפץ נגוע. בנוסף, הן יכולות להתפשט גם באמצעות מגע עצמי, כמו כרסום ציפורניים. היבלת יכולה להיעלם מעצמה לאחר מספר חודשים או שנים, אך יכולה גם להישאר למשך שנים רבות. ניתן לחלק את סוגי היבלות ל-2 קבוצות עיקריות:

  • יבלות מכניות – נגרמות כתוצאה מחיכוך או לחץ על העור. הן שכיחות בכפות הרגליים, אך ניתן לראות גם יבלות בידיים, הברכיים והקרסוליים. יבלות אלו נראות כמו גושים קטנים, קשים ומחוספסים עם מרכז צהוב או חום. היבלת יכולה להיות מלווה בכאב, במיוחד אם היא נמצאת באזור שבו יש לחץ רב. יש לומר כי יבלות אלו יכולות להיעלם מעצמן במידה ונמנע החיכוך או הלחץ. במידה והיבלת לא נעלמת מעצמה, ניתן לטפל בה באמצעות טיפולים מקומיים, כמו משחות או קרמים המכילים חומצה סליצילית או חומצה לקטית. במקרים חמורים, בהם היבלת גדולה או כואבת מאוד, טיפול ביבלת בכף הרגל עשוי לכלול הוצאה של היבלת.
  • יבלות ויראליות – נגרמות על ידי וירוס הפפילומה האנושי HPV. יבלות אלו יכולות להופיע בכל מקום בגוף, אך שכיחות במיוחד על הפנים, הידיים והרגליים. יבלת ויראלית נראית כנגע קטן, מחוספס או קשה, בגוון עור או בהיר יותר. הן עלולות להיות כואבות במיוחד כאשר ישנו לחץ רב באזור. ישנן דרכי טיפול שונות, החל ממשחות מקומיות ועד להסרת היבלת.

 

יבלת שורש – הגדרה וטיפול

יבלת שורש היא אחת מסוגי היבלות השכיחות. הנה מספר דברים שחשוב לדעת לגבי תופעה זו:

  • הגדרה – מדובר בגידול עור קטן השכיח במיוחד בכפות הרגליים, אך ניתן לראות יבלת בכף היד, הפנים ואזורים נוספים בגוף. יבלות אלו עשויות להתפשט באמצעות מגע עם אדם או חפץ נגועים. חשוב לומר כי אנשים עם מערכת חיסונית חלשה, כמו ילדים או אנשים עם מחלות כרוניות, נמצאים בסיכון מוגבר לפתח יבלות שורש.
  • תסמינים – הגוון של היבלת אפור או צהוב, מרקמה קשה וצורתה כחצי כדור. יבלות שורש יכולות להיות בודדות או להופיע כקבוצות. יבלות בכף הרגל או יבלת באצבע הקטנה אלו יכולות להיות כואבות, במיוחד אם הן נמצאות באזורים בהם יש חיכוך או לחץ, בעת הליכה או עמידה.
  • טיפול – ראשית, חשוב לומר כי אם אתם חושדים שיש לכם תסמינים, יש להתייעץ עם רופא או פודיאטר. הרופא יוכל לאבחן את היבלת ולרשום את הטיפול המתאים. ישנן שתי דרכים לטיפול:
  • טיפול לא פולשני – טיפול ביבלת מסוג זה יכול לכלול תרופות מרשם, כמו קרמים, טיפות או משחות. בנוסף, ישנן שיטות לא פולשניות הכוללות טיפול בקור (קריותרפיה), טיפול בחשמל (אלקטרוקאוטריה) וטיפול בלייזר.
  • הוצאת יבלת שורש – מדובר בהליך רפואי פשוט שניתן לבצע במרפאה. ההליך כרוך בהרדמה מקומית של האזור סביב היבלת, ולאחר מכן בהסרת היבלת באמצעות מספרים או סכין. במידה והיבלת גדולה או עמוקה, איש המקצוע עשוי להשתמש בתפרים כדי לסגור את הפצע.

 

שאלות נפוצות

  • האם יבלת מסמר ויבלת שורש זה אותו הדבר? בדרך כלל כן. מדובר ביבלות מכניות הנגרמות על ידי חיכוך או לחץ מתמשך על עור כף הרגל. לרוב, נראה יבלת מסמר בכף הרגל מאחר ובנקודות אלו (כרית כף הרגל, העקב או בין האצבעות) יש לחץ רב בשל הליכה או עמידה ממושכת. חשוב לומר כי במקרים מסוימים, יבלת מסמר יכולה להיגרם גם על ידי וירוס הפפילומה האנושי (HPV). במקרים אלו, היבלת תהיה יבלת ויראלית, ולא רק מכאנית. היבלת תהיה שטוחה יותר, עם משטח מחוספס.
  • מהי יבלת עם נקודות שחורות? יבלת זו היא יבלת ויראלית, הנגרמת על ידי זיהום בנגיף הפפילומה האנושי (HPV). הנקודות השחורות נוצרות כאשר כלי הדם מתרחבים כדי לספק דם לתאים הנגעים.
  • האם יבלות יכולות להופיע בכל גיל? כן, יבלת יכולה להופיע בכל גיל. יבלות ויראליות, נפוצות במיוחד בקרב ילדים ובני נוער, אך יכולות להופיע גם בקרב מבוגרים. יבלות מכניות, הנגרמות על ידי חיכוך או לחץ מתמשך על העור, יכולות להופיע בכל גיל ונפוצות במיוחד אצל אנשים שעובדים במקצועות המחייבים פעילות גופנית מאומצת, כמו ספורטאים ואנשים עם מוגבלויות.

אם אתן קוסמטיקאיות ותיקות או מתעניינות בתחום, הגעתן למקום הנכון. אצלנו בעדידה, תוכלו למצוא מגוון קורסים שיעזרו לכן לקבל כלים משמעותיים לטיפול. בנוסף, אנו מציעים מגוון רחב של מוצרים מקצועיים של מיטב המותגים הנחשבים בתעשייה שיסייעו לכן בעבודתכן השוטפת. בקרו באתר האינטרנט שלנו עוד היום! נשמח לעמוד לשירותכן בכל שאלה או התייעצות בטלפון 08-6752596 / 052-8747873 או במייל office@adida.co.il. לפרטים נוספים לחצו כאן.

איך אפשרי לעזור ?
whatsapp